Hopp til hovedinnhold

Norske lover som stiller krav om klart språk

Hvor mange norske lover stiller krav om klart språk på en eller annen måte?


Norge har nesten 50 lover som stiller krav om klart språk. Det viser en kartlegging som Melissa Alarcon har gjennomført for Språkrådet.

Språkloven slår fast at «offentlege organ skal kommunisere på eit klart og korrekt språk som er tilpassa målgruppa». Men i tillegg finnes det altså flere klarspråksregler, og flere av dem gjelder i privat sektor.

Noen regler legger spesiell vekt på at informasjon skal gis på en hensynsfull måte og være tilpasset mottakernes individuelle forutsetninger eller behov. Andre vektlegger at mottakerne skal få nok informasjon til å kunne gjøre en vurdering og ta en beslutning på informert grunnlag.

Fellesnevneren er kravet om at informasjonen skal være klar og forståelig, tydelig, lettfattelig, korrekt og ikke-villedende. Noen eksempler på klarspråksregler (vår utheving):

  • Avtaleloven § 38 b første ledd, om informasjonskrav i forbrukeravtaler: «Før det blir inngått avtale skal den næringsdrivende gi forbrukeren følgende opplysninger på en klar og forståelig måte, [...]»
  • Rettsutdragsloven § 2 tredje ledd: «Utdraget skal være tydelig og ordentlig skrevet
  • Forsikringsavtaleloven § 1-5 annet ledd andre punktum, om alminnelige plikter: «Alle opplysninger skal være klare, og de skal ikke være villedende
  • Helsepersonelloven § 40 første ledd siste punktum, om krav til journalens innhold m.m.: «Journalen skal være lett å forstå for annet kvalifisert helsepersonell.»
  • Produktkontrolloven § 3 femte ledd annet punktum, om aktsomhetsplikt mv.: «Informasjonen skal være tydelig, lett tilgjengelig og tilpasset brukerens og mottakerens behov. [...]»

Les hele rapporten her.

Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldingene brukes til å forbedre nettsiden, de besvares ikke. Språkspørsmål kan du sende til: sporsmal@sprakradet.no.