Grammatiske termar i skuleverket
Språkrådet og Utdanningsdirektoratet kom med ei tilråding om grammatiske termar til skulebruk i 2005.
Språkrådet og Utdanningsdirektoratet kom med ei tilråding om grammatiske termar til skulebruk i 2005.
Dei føreslegne termane bygde på Norsk referansegrammatikk (1997) og er i dag i stor grad innarbeidde i læreverk og nye ordlister. Dei viktigaste endringane i forhold til tidlegare framstillingar gjaldt inndelinga av ordklassane. Pronomen og konjunksjonar vart delte i to nye ordklassar: determinativ (bestemmarord) og subjunksjonar (underordningsord). Dei tidlegare ordklassane talord og artiklar vart flytta til andre ordklassar. Grunntala gjekk over til determinativa (kvantorar eller mengdeord), rekkjetala til adjektiva og artiklane vart flytta til determinativa. Dessutan vart infinitivsmerket å og det relative pronomenet som å rekne som subjunksjonar.
Gjeldande ordklasseinndeling | Nokre undergrupper | Døme | Tidlegare ordklasseinndeling | Endring |
---|---|---|---|---|
Substantiv | Substantiv | |||
Verb | Verb | |||
Adjektiv | Adjektiv | |||
Adverb | Adverb | |||
Pronomen | Pronomen | Delt i pronomen og determinativ | ||
Personlege pronomen | eg, du, han | |||
Resiproke (gjensidige) pronomen | kvarandre, einannan | |||
Refleksivt pronomen | seg | |||
Spørjepronomen | kva, kven | |||
Ubunde (ubestemt) pronomen | ein | |||
Determinativ/ bestemmarord | ||||
Possessiv (eigedomsord) | min, vår | |||
Demonstrativ (peikeord) | denne, det | |||
Kvantorar (mengdeord) | ei, ein, to, tre, ingen, alle | |||
Konjunksjonar/ sideordningsord | og, men | Konjunksjonar | Delt i konjunksjonar og subjunksjonar | |
Subjunksjonar/ underordningsord | at, om | |||
Preposisjonar | Preposisjonar | |||
Interjeksjonar | Interjeksjonar | |||
Talord | Delt på adjektiv og determinativ | |||
Artiklar | Til determinativa (kvantorane) |